8 Mart 2011

BANKACILIK HAKKINDA ACI GERÇEKLER

5411 sayılı Bankacılık Kanunu'na takılmadan ve mümkün olduğunca kimseyi incitmeden, bankacılık hakkında acı gerçekleri buraya ekleyeceğim.

Acı Gerçek 3:
Kimse kimseye bedava para vermek zorunda değildir. Bankalar hayır kurumu değildir ve elbette makul seviyelerde faiz veya vade farkı işletilebilir, ama bankaların bazı gelir kalemlerini anlayabilmenin imkanı yok. Örnek mi? Cari hesap işletim ücreti, kredi kullandırım faizi/kar payı haricinde tahsil edilen dosya masrafı, zorunlu hayat sigortası primi vb... Bankalar çağdaş tefeciliğe özeniyorlar gibi. Başıma gelen bir olayı anlatayım. XYZ bankasının kredi kartını kullanıyorum, ama cari hesabını kullanmıyorum. Kredi kartına EFT yaptım ve gelecek ayların borçlarını da kapamak istedim. XYZ bankası çok zeki ya, kredi kartına yolladığım paranın bir kısmını cari hesaba yolluyor ve cari hesap işletim ücreti kesiyor. Bu hırsızlık değil mi? Evet, bazı bankalar çağdaş tefeci gibi çalışıyorlar. BDDK'nın bu tür bankaları izlemesi, uyarması ve hatta cezalandırması gerekli.

Acı Gerçek 2:
Pazarlamacı olmayanlara kariyer yolu her an kapatılabilir. Gideceksiniz ve şubede iyi bir pazarlamacı olacaksınız. Bazı büyük bankalarda istisnalar olabilir, ama size verilen değer sadece ve sadece şunlara bağlıdır: İyi pazarlama, yüksek kar ve sağlam portföy... Peki şubecilik değerli midir? Hayır... Şubecilere değer verilmez, ama şubecinin kazandırdığı tatlı paraya değer verilir.

Acı Gerçek 1:
İç Kontrol hiçbir zaman Teftiş Kurulu ile aynı kabul edilmeyecek. Teftiş Kurulu büyük abidir ve İç Kontrol küçük kardeştir. Büyük abi küçük kardeşi her zaman dövme hakkına sahiptir. Uluslararası kariyer anlamında veya denetim alanında kariyer anlamında, hangi birimde tecrübeniz olduğu çok önemli olmayabilir; çünkü CIA, İngilizce ve yüksek lisans gibi artılar sizi öne çıkartacaktır. Ama şunu demek istiyorum: Bankaların İç Kontrol çalışanları, duyun sesimi ve kendinizi müfettiş olarak hissetmeyi bırakın. Tamam, canlı ve çalışkan yapınızla Teftiş Kurullarından daha faydalı da olabilirsiniz, ama tekkeyi bekleyen çorbayı içer! Yasada ve yönetmelikte sizin unvanınız ne? "İç Kontrol Elemanı"... Güzel unvan mı istiyorsunuz? Alın, işte: "Yandan Çarklı Müfettiş" veya "Müfettişin Yandan Yemişi"... Acı, ama gerçek bu... İç Kontrol küçük kardeş ve Teftiş Kurulu büyük abi... Büyük abi küçük kardeşi her zaman dövebilir.

DEVAM EDECEK

Hiç yorum yok: