10 Ocak 2011

MİADI DOLAN DENETİM ELEMANLARI HAKKINDA

Ne yazık ki itiraf ediyorum: Benim gibi klasik denetim elemanlarının miadı çoktan doldu. Miadı dolan denetim elemanı mı? Örnek aşağıdadır:
Denetçi: Ekli listede belirtilen dosyaların ibrazı gerekmektedir.
İbraz Eden Personel: Üstat, dosyaları arz ederim.
Devamı mı? Denetçi dosyaları açar ve incelemeye başlar. Yeşil tükenmez kalem, hesap makinesi, kolonya, peçete, karalama kağıdı vb. denetçinin masasının üstündedir. Denetçi dosyaların arasına gömülür, bulduğu eksiklikleri yeşil tükenmez kalemle işaretler, bulguları raporlar ve eksiklik bulmanın verdiği hazla kendinden geçer...

Miadı dolan denetim elemanlarını bir kenara bırakacak olursak, çağdaş denetim elemanı kimdir? Kendisi cımbızla tutulacak nadir türlerden olup, temel özelliklerini sıralayabiliriz:
1- Yüksek lisans yapmıştır/yapmaktadır.
2- TOEFL/IELTS çantada kekliktir.
3- Ciddi görünme telaşında değildir.
4- Vakurdur, ama buz gibi soğuk değildir.
5- CIA, CFE vb. uluslararası denetim sertifikalarını çoktan almıştır.
6- En az bir tane programlama dilinden anlamaktadır.
7- CAAT-Computer Assisted Auditing Tools/Bilgisayar Destekli Denetim Araçları konusunda bilgisi vardır. ACL yazılımını kullanarak sorgu yazabilir.
8- Veri Tabanı konusunda söyleyecek sözü vardır. SQL kullanır ve analiz eder.
9- IFRS/UFRS kısaltmalarını duyduğunda gocunmaz ve yüzü kızarmaz.
10- ...

Miadmız doldu ve çağdaş denetim elemanları tahtımızı sallamak üzere. Denetim tarihinin çöplüğüne atılmak üzereyiz. Vesselam.

Hiç yorum yok: